tisdag 26 augusti 2014

Kantarellmacka - nej

Karl-Johan i kolossalformat. Inte halvmetern hög kanske,
 men nära nog.
Till svampskogen far vi idag med devisen: en kantarellgul matta i skogen kirrar (när använde du det uttrycket senast?) kantarellmackan till kvällen. När bloggaren kastar ett öga ner i svampkorgen kan han konstatera att av detta bidde möjligen en tumme. Om man nu inte nöjer sig med Karl-Johan, vilket man naturligtvis gör när kantarellerna lyser så ickegult i mossan. Men le cèpe, som fransosen säger, är fin i risotton, några dl vitt vin, buljong och lite parmesanost och man kan glömma kantarellmackan.

Hjo-Hjo har längtat och igår började äntligen unghundskursen. Han är inte mycket för att stå still och lyssna men en jävel till att krypa i tunnlarna. Och hoppa genom ringar. Ja, att hoppa över huvud taget. Och bitas så där kärvänligt runt handlederna. Och lite till.

Det blir bättre, säger hundledaren som älskar labbar. En valp orkar inte koncentrera sig längre än 10 sekunder åt gången. Hjo-Hjo kommer att bli precis så bra som ni önskar. En superhund. Husse och matte utbyter menande ögonkast – ja, men självklart.




40 kommentarer:

  1. Vi knapersteker vår KarlJohansvamp med smör och lägger på macka = KarlJohanmacka som är minst lika god som en kantarellmacka ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips, ska jag absolut försöka mig på. Fast Karl-Johan vill gärna fastna i pannan. Gnäll.

      Radera
  2. Han växer nog till sig förståndsmässigt! Förr eller senare i alla fall ;-)

    SvaraRadera
  3. Tja! När till och med jag lugnat ner mig så... Kramis!

    SvaraRadera
  4. Vi gjorde också ett besök i svampskogen, eller ska vi säga i skogen vi trodde skulle ha svamp. Vi hittade förvisso några karl johan men bara fem kantareller. Detta på tre timmar. Nej, det slutade med att matte köpte hem kantareller från mataffären. Nu väntar vi in trattkantarellerna som förhoppningsvis dyker upp om någon eller några veckor, Ett nytt försök då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tarttkantarellerna brukar vara säkra kort. Efter ett tag blir man nästan lite trött på dem. Men kul tt det brukar vara riktiga mattor.

      Radera
  5. Vad jag saknar kantareller och Karl Johan! Fast jag vågar bara plocka dom i affär'n. Där dom är på lagom plockhöjd och har skyltar som berättar vad dom är för några gynnare :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att du inte letar svamp i skogen, det är ju halva nöjet att få luffa omkring där. Man får passa sig för vildsvinen bara.

      Radera
  6. Nej nu saknar jag den svenska svampskogen ännu mer.
    Karl Johan är en läckerhet och det var ingen dålig svamp du hittat.
    Kanske Hjo-Hjo kan tränas att hitta svamp? Finns tryffel i Sverige? Om inte kanske han kan hitta de där läckra trattisarna och svart trumpetsvamp. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trattisarna får vi vänta på några veckor till. Svart trumpetsvamp har jag aldrig hittat, men kanske nu när vi är i nya skogar. Tryffel lär finnas på Öland och Gotland. Tror vi får vara glada - väldigt - om Hjo-Hjo lär sig att nosa upp kantarell.

      Radera
  7. Jag saknar också den svenska svampskogen! Vi har inget liknande här i Wales. Här får det bli odlade champinjoner. Går inte ens att jämföra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att luffa omkring i svampskogen är nog bland det roligaste man kan ta sig till så här års. Så roligt också med Veiken - mötet. Vi träffas också i bloggosfären.

      Radera
  8. Vad spelar kantareller för roll när Husse o Matte päser av stolthet över den svarte!

    SvaraRadera
  9. Karl Johan - det bästa ska väl var gott nog! :)
    Klart Hjo-Hjo är en superhund - vem kan väl bedöma det bättre än husse och matte! (Och han själv. förstås.) Fast självklart kul att upptäcka att det finns fler omdömesgilla personer här i världen!
    Berit E

    SvaraRadera
  10. *S* JAG känner en och annan person med samma koncentrationsspann som din valp ;)
    Så det bidde bara en tumme? :) Gillar uttryck jag förstår mig på! :D
    Men, bättre kantarell-lycka nästa gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den svenska skolan verkar inte kunna koncentrera sig så långa stunder nuförtiden.
      Bidde bara en tumme kommer från historien om Mäster Skräddare.

      Radera
  11. Idag köpte jag mig en enkel svamptork, minsann! Om inte annat kan jag torka blodpudding till hunden i den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmärkt idé eftersom jag tänkt samma tanke. Och torka blodpudding till hunden skulle jag också vilja göra. Lite jobbigt att gå omkring med Mamma Scans i fickan.

      Radera
  12. Att lufsa runt i skogen är ju det bästa som finns...Har hört från säkra källor att det är gott om CarlJohan i år.....Själv vågar jag bara plocka kantareller...Fegt va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är fint. Väntar på kantareller, trattisar och taggsvamp. Kul i mossan.

      Radera
  13. Jag tycker om att gå i skogen när hösten nalkas, men jag vågar inte plocka svamp om det slinker ner någon fuling i korgen. Det blir köpesvamp här..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer ju varje höst att någon plockat vad den nu heter istället för trattkantarell. Man får passa sig.

      Radera
  14. Här i våra djupa dalaskogar kryllar det för tillfället av bärplockare från hela, eller åtminstone halva, världen. De bor dessvärre i utdömda gamla hus i vår by, utan fungerande avlopp, toaletter och duschar. Men, hur som haver, jag tror de hittar mycket mera kantareller än bär, för de sitter hela kvällarna ute på gårdarna och rensar berg av gulisar....hoppas dom får skapligt betalt också. Jag är inte så förtjust i gulisar, däremot var jag mycket glad åt gårdagens granblodriskor och citronslemskivlingar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bärplockarna ja, snart kommer det väl ett reportage i Rapport, det gör det ju varje år. Och det är väl knappast bärplockarnas fel.
      Det är verkligen svamptider nu.

      Radera
  15. Det var en stilig Karl Johan! Jag är ingen svampplockare, men hittar jag vårmusseroner kan jag inte motstå dem, men då får jag ju vänta ett tag.
    Lycka till på hundkursen!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Tror knappt på dig - det är inga nybörjare som plockar vårmusseron. Jag har förstått att det är en god matsvamp men aldrig plockat.

    SvaraRadera
  17. Åh! Pluggar du också nu, Hjo-Hjo? Visst är det buskul i skolan? Såna där illgula svampar plockar matten varje kväll nu. Själv tycker jag svampplock är supertrist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul men väldigt vimsigt, stirrigt och nervigt vid första lektionen. Vi är dåliga på kantareller, måste ut i skogen igen snart. God natt.

      Radera
  18. Kanske kommer det att öka till elva sekunder nästa gång. Grattis på namnsdagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Fick också ett grattismejl från cdon, i övrigt har inget kommit ihåg mig - inte ens jag själv.

      Radera
  19. Aj då taskigt att det inte blev någon kantarellmacka,hade säkert smakat bra..
    Klart det blir folk av Hjo Hjo oxå så småningom..
    Jag fortsätter att njuta i höstlika norrland..Haé Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har varit en underbart fin sensommardag. Angående kantarellmackan - vi gör nog ett nytt försök i morgon.

      Radera
  20. Svamprisotto ... mums! Det gör vi då och då. Än så länge köper vi vår svamp. Man vet aldrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risotto med Karl Johan är faktiskt en delikatess!

      Radera