lördag 30 maj 2015

Alla hundar gillar Johnny Cash

Bloggaren trodde nog att falukorven gjort sitt i hushållet. Men med hustrun på Gotland (passar på innan Putin påbörjat russifieringen) går det inte att hålla ungkarlen borta från köket. Och Hjo-Hjo är inte den som är den. Falukorv med stekt potatis och ägg, ja så mycket bättre blir det inte, varken för husse eller hund. Så då säger vi så. Och husse tar sig dessutom en liten lördagsfrihet: en Hof och en Jägermeister. Prosit!

Det var det. Vad gör vi nu Hjo-Hjo? Övar franska med Barbara – Ma plus belle histoire d'amour – eller kollar på loppisfyndet Dirty Harry med Clintan? Ja okej okej, husse vet. Först en ordentlig hundpromenad. Och nu lämnar bloggaren över ordet till hunden. Nu är det Hjo-Hjo som talar.

Å här kommer mäkk, skvätt skvätt. Å här kommer mäkk igen, skvätt. Barabara, sicket skit. Tacka vet ja Johnny Cash, alla hundar gillar Johnny Cash. Men här går det unnan för här luktar det hunn, Lucy närmare bestämt, å ho doftar så gött när ho inte har dusjat på ett tag. Å här luktar det gamla Samba, det får gå. Å här stinker det lilla Kalle, grr, grrr, det pinkar vi på. Skvätt skvätt. Å släpp etter på snöret för här luktar det katt! En sulle allt ta å springa etter na. Sakta och fint, Sakta och fint. Ta och ge däkk gubbe. Barbara, tassen i örat. För skråen. Vi stretar på. För här kommer mäkk....




42 kommentarer:

  1. Han pratar bra göteborgska, Hjo-Hjo. Bra i alla fall att du har någon att prata med då den bättre hälften är borta.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å jag som trodde det var västgötska.

      Radera
    2. Det är väl inte så stor skillnad, eller?

      Radera
    3. Göteborgskan har alltid låtit lite bonna-aktig i mina öron. Men lite rättvis får man allt vara, mäkk, däkk och sulle förstår nog ingen riktig göteborgare. Hjo-Hjo viftar på svansen, vilket betyder att det gör inget.

      Radera
  2. Förtod inte vad han pratade om ???......SV:Kjell kommer att trivas där,och han får bra vård! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han pratar om att han är ute och går med husse och att det luktar vart han går. Och att husse gillar Barbara och hundar Johnny Cash. Ungefär.

      Radera
  3. Kväller.Ja sushi är en höjdare,jag började äta det för kanske 5 år sen,helfrälst nu..Kul att fixa till är det oxå..Haé kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kväller. Sitter och spanar på en gammal Clintan-film.

      Radera
  4. Med en hustru på vift är det läge att ta ut kulinariska svängar och det ordentligt! Gäller för såväl två-som fyrbenta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Falukorv är nästan lika gott som pärlhöna. Godnatt!

      Radera
  5. Falukorv, stekt ägg och potatis låter gott.
    Intressant att höra hur en hund tänker. :) Att lukta tycks uppta största tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När han är ute nosar han nästan hela tiden, tror nästan han blir lite yr av alla dofter. Mat och sex hör också till livets goda. Släpper honom inte gärna, alltid är det någon tik som löper.

      Radera
  6. Med risk att upprepa mig, bli tjatig .. det är en fröjd att läsa din blogg, du snitzar till det så bra, kort med mycket innehåll. Roligt dessutom, med sting!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove!
      Och tack till Hjo-Hjo, som är bloggens egentliga författare fastän han knappt är skrivkunnig.

      Radera
  7. Falukorv är verkligen en höjdare! Har en liten bit kvar i kylen faktiskt. Men den kommer inte att överleva dagen... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Falukorven tycks spridas med svenskarna över världen. Det är den värd.

      Radera
  8. Falukorv med stekt potatis och ägg låter riktigt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Falukorv finns kanske i någon välsorterad Monoprix eller liknande. Kanske, har aldrig varit aktuellt att leta efter. Knäckebröd brukar ju finnas i hyllorna, plus något annat svenskt.

      Radera
    2. F a l u k o r v !!!! I mina drömmar.
      Det vattnas i munnen vid blotta tanken.
      Finns ingenting liknande i USA.
      Falukorv, stekt potatis, stekt ägg
      och en hård macka - dä ä grejer dä!

      Ruth i Virginia

      Radera
    3. Som utlandssvensk kan man nog gripas av längtan efter maten därhemma. För egen del skulle jag ha svårt att klara mig utan Fläsk med löksås. Fast går nog att laga till utomlands också.

      Radera
  9. Ha ha ha ja du är en 'jättekultyp' du HjoHjo, jodå jag förstår dig precis
    jag har väl hört både hundar och katter prata m.m. hi hi hi . . . .
    Jasså ni fick inte följa med till Gotland HjoHjo, är det husse din som blivit så rädd för Putin så han tror att den 'surputten' redan är där. Nej det ska vi allt sätta stopp för, t.ex. kan vi 'putta i honom'
    (dumpa) i Östersjön, där finns det redan så mycket skit . . . .
    FALUKORV blir det till morsdag idag, hi hi . . . . denna meny har min gubbe oxå komponerat som söndags rätt, hi hi . . . vilket sammanträffande, hi hi . . . .
    Som tur inga morsdag besök idag, det är dagen efter Rockabilly och de gamle är inte vana att härja på detta viset nu längre.
    Så jag är nöjd att man får falukorv med något mera till denna dag.
    Ha det så bra båda två, klapp och kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att någon hänger med i Hjo-Hjos västgötska funderare. Putin är en läskig typ, den saken är klar. Och falukorv på mors dag, ja det kommer att funka fint - åtminstone en dagen efter en rockabilly-dag.

      Radera
  10. Falukorv med tillbehör är nå't som maken älskar. Tyvärr måste han inta den rätten på restaurang;-)

    Tur att jag inte var ensam om (Yvonne) att inte riktigt förstå det Hjo-Hjo:ska språket. Tror han menade att det siner överallt därhan sätter sina tassar. Tur att inte vi tvåbenta utsätts för dessa lukter;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. På restaurang - då får det väl bli något arbetarhak i Värtahamnen. Eller var arbetarhaken finns i Sthlm. Hjo-Hjo har tagit till sig västgötskan och det är inte alldeles klart vad han menar ens för husse.

      Radera
  11. Blir ju lite si och så när frugan drar iväg här med måste man ju erkänna.
    En favorit är kalkonlår som grillas i ugnen, började med det för ett par jular sedan då frugan var bortrest hela julen...det blev kalkonlår och räkmackor hela julen nästan.

    Kom på att man kan äta det till vardags med och på den vägen är det.
    Men Falukorv är bra det med ;)

    Ha så gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalkonlår, det ska jag komma ihåg. Och apropå räkmackor. Har du ätit räkmackorna på Heaven 23? Så klart, det har alla göteborgare.

      Radera
  12. Johnny Cash gillar jag också, har ett par skivor med honom. Falukorv brukar jag ta i matlådan till jobbet ibland om det inte finns något annat, enkelt som en nödlösning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjo-Hjo hälsar: God korv- och musiksmak!

      Radera
  13. Du verkar ha en väldans trevlig vovve! Jag gillar f ö också Cash!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vi älskar varandra. Speciellt på morgnarna då han viftar på svansen så fort jag slår upp ögonen. Det är kärlek det.

      Radera
  14. Falukorv med stekt potatis och ägg låter mums! Fastän jag skulle lämna bort potatisen, om den inte var råstekt förstås :-)
    Nu blev jag hungrig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Potatis i alla dess former blir man tjock av. Råstekt är extra gott, det håller jag med dig om, bara inte till falukorv.

      Radera
  15. Jag passar på falukorven, men dubblar när det gäller Johnny Cash! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt en best of -cd med Johnny Cash jag också. Det är väl därför Hjo-Hjo känner till honom.
      Gokväll!

      Radera
  16. Hjo-Hjo, min matte fattar precis, jag översätter. :)
    Fast riktigt på allvar tar hon visst inte dej, eller kanske det är din husse? Hon sitter här och storskrattar. Ganska ofint, faktiskt.
    Kasper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjo-Hjo svarar: Det är nästan det som är meningen säger husse. Själv fattar jag nada. Tror han.

      Radera
  17. Visst får man ta sig lite friheter när matten är borta. Polarpaté med stekt potatis och ägg sitter som en smäck! Det verkar som om din husse förstått vad en hund vill ha... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Polarpaté har jag aldrig hört talas om och Hjo-Hjo skakar också på huvudet. Förmodligen falukorv, så då man lärt sig något nytt vid denna ålder. Inte illa.

      Radera
  18. Falukorv är ingen människoföda, däremot må hunden få äta av den, eventuellt. Som varande från korvens förlovade land Finland fick jag en chock när jag första gången smakade den svenska falukorven. Det finns ju inget kött i korven! Och den smakar ju inget! Men svenskarna verkar älska sin falukorv, o inte stör det mig. Men ge Hjo-Hjo lite finsk bastulänk så vill han aldrig se åt en falukorvsring igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svensk korvtradition har inte varit så smakrik och kul alltid. Finsk har jag ingen erfarenhet av alls. Nu finns en massa invandrad korv här i landet och det är man glad för. Prövar gärna finsk men hittar knappast på ICA. Jag vidhåller dock att stekt falukorv smakar mumma.

      Radera