onsdag 19 augusti 2015

Kort mellanspel

Åh, Bloggaren är tillbaka, så himla jättekul! Jo, fast detta inlägg får betraktas som ett kort mellanspel i sommarvilan, ett lyft på locket bara. Rensa i röran. Bloggaren är inte utvilad än nämligen. Ut vilad och vilat ut, det är sådant man får pyssla med på körrgårn i sinom tid. Som panchis har man fullt upp med att få dagen att räcka till.

Man trycker in Dylans Rolling Thunder Revue i spelaren och det blir en helvetes fart på gammelmansbenen. Hela eftermiddagen. Men Timbuktu lyssnas det inte på, och inte på hans revisor. Och sågen är ett bra verktyg, för att inte tala om skruvdragaren. Tidaholmsvitt är en användbar färg och betongplintar tunga eländen. Men det lyssnas inte på Timbuktu. Klockan 18.00, prick, avgår hundarnas måndagspromenad från Strömparterren. Hjo-Hjo tycker det är toppen, särskilt bra är en utvald lyktstolpe i Stadsparken där alla gossarna bara måste lyfta på benet. Bra är också Annie Hall i tv-soffan på kvällen. Hjo-Hjo ligger i sitt favorithörn och skrattar så gott, på fel ställen visserligen men det gör inget. Timbuktu är tyst. Och sommaren kom i augusti, äntligen. Och kräftorna - som, hallå, är så mycket mer än bara stjärtarna. Fråga pappa Leffe i Mig äger ingen. Underlig och märklig, men äta kräftor det kunde han.


Om Timbuktu och hans revisor kan man läsa vidare i Svenskan. Om någon gitter.





16 kommentarer:

  1. Jo, att vila är viktigt så man inte arbetar ut sig helt och hållet. Vädret är bra nu och skönt att kunna lägga ifrån sig allt och bara njuta lite, även om det kanske inte låter som att det vilats alltför mycket hemma hos er med både färg och betongplintar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, visst tar jag det lugnt också - emellanåt.

      Radera
  2. Nämen, hej! Kul att höra från dig! Ha det gott!
    Agneta

    SvaraRadera
  3. Välkommen tillbaka till bloggossfären! Jag har läst artikeln som jag tycker är mycket läs- och tänkvärd. Synd bara att den publicerades i SvD och inte i Expressen eller Aftonbladet.
    Vad gäller kräftor kom jag att tänka på en person hos Fritiof Nilsson Piraten som kunde äta kräftorna hela så att skalen kom ut genom munnen medan han åt...
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Optimalt kräftätande. Men kanske fick han i sig mer än bara det göttaste.

      Radera
  4. Ha det gott i sommarvädret ,Nette

    SvaraRadera
  5. Välkommen tillbaka från bloggvilan!

    Undrars om Tidaholmvitt är samma som Stockholmsvitt...

    Och i övrigt utmanas Hjo-alen idag hos mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar: vet ej. Som man sa i det militära.
      Har inte tittat till bloggvännerna på länge, men nu blev jag nyfiken. Hastar iväg och kollar utmaningen.

      Radera
  6. Timbuktus tal orkar jag inte bry mig om längre. Mig äger ingen har en kvinnlig författare, så någon kvinna har du läst i alla fall (läste ett tidigare inlägg) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kvinnliga författaren till Mig äger ingen förstår jag mig inte på. Men en ruskigt bra bok har hon skrivit.

      Radera
  7. Nåja, det var trevligt med ett mellanspel i alla fall :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi får se hur länge jag orkar hålla mig ifrån bloggandet.

      Radera
  8. Kort mellanspel håller ställningarna! Det ger också vila!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag skrivit ett inlägg idag också. Så det blev inte så kort.

      Radera