lördag 30 januari 2016

Tafsad på

Om man vill finns det alltid något att reta sig på. Religiösa fundamentalistvärvare i Göteborg och annorstädes, fackliga föreningspampar eller enögda södermalmsjournalister. Och skulle inte det räcka kan man alltid klaga på SMHI och vädret.

Och Bloggaren ger sig inte: tafseridebatten ligger honom varmt om hjärtat. Fast nu mer på det språkliga planet. För alldeles oavsett vem som tafsar heter det numera att det tafsas på. Även bland drivna krönikörer. Hon blev tafsad på av vilken karlslok det nu än vara månde. I Bloggarens öron låter det oerhört konstruerat och fyrkantigt. Det skulle vara så mycket bättre om damen ifråga helt sonika blev tafsad på brösten. Åtminstone i ren språklig mening. Det är ju så att inte kommer Bloggaren hem och berättar för hustrun att han har varit på Närhälsan och blivit masserad på. I så fall bleve han omgående tillbakaskickad för annan behandling.


Så. Nu känns det bättre.

Dessutom har Bloggaren fyndat på loppis idag: en HDMI-kabel – alltid bra att ha – och en riktig klassiker: Bullen Berglunds kokbok. Bloggaren blundar och öppnar på måfå: Stekt gås: Sedan man tagit ut, sköljt och torkat en gås på fem à sex kilo... Låter lovande, den tar vi. Så man slipper vara så hungrig och arg jämt. Och Hjo-Hjo vaknar med ett ryck, anar att nu.




36 kommentarer:

  1. Reta sig på är till sina tider tröttsamt, men faktisk en sporre också. Varför har inte jag en burk Bullens pilsnerkorv i skafferiet, det hade jag jämt förr, värmde de små goda och tog en liten snaps till ... Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan bli tröttsam också. Bäst att se upp. Bullens pilsnerkorv var länge sedan. Gott, måste köpa snarast.

      Radera
  2. Ett gott skratt förlänger livet, sägs det. I så fall har mitt förlängts med några minuter, eller så länge som det tog att läsa ditt inlägg och en stund efter det. Håller helt med dig - kan du inte skicka in det till spraket@sverigesradio.se (eller vad det kan vara för länk.) De kommer att hugga det här med detsamma.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det. Vore kul att få tafsad på utrönt. Hur det kommer sig, etc.

      Radera
  3. Hehe, tänk va´ skönt det är att vara hund! Här står vi förresten nästan i kö, jag och katterna.
    "Snälla matte, kan du inte tafsa lite på oss... ;) På ryggen och under hakan och så..." ;)
    Kasper

    Matte hälsar förresten och säger att hon minsann minns när hon dels var yngre och lite mer "tafsmässig", dels åkte en hel del kommunalt - det skulle ofta blivit aningen pinsamt att beskriva exakt var det tafsades. Inte hade det väl gjort gladare heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjo-Hjo är också nöjd när husse tafsar. Just nu står han här bredvid och slår med tassen. Den där förbenade datorn...

      Radera
  4. Kokböcker kan man aldrig få för många av. Hjo-hjo instämmer säkert... Kramis!

    SvaraRadera
  5. Det verkar som om bloggaren i Hjo kommit in i en fas då han retar sig på olika saker. ;)
    Tafsad på låter onekligen konstruerat. Och folk kan inte skriva numera i Sverige anser jag. De särskriver, stavar fel och blandar in engelska till höger och vänster. Så där ja, nu fick jag också klaga litet. ;)
    Bra med loppis och fynd man kan göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag minns det särskrev ingen när jag var barn. Men minnet är en bedräglig kompis. Eller? Hur var det i Enebyberg?

      Radera
    2. Nej, i Enebyberg skrev man ordentligt. :) Vi fick lära oss att stava och skriva korrekt grammatik. Och då fanns det heller inga datorer och smarta telefoner som hittade på konstiga regler.

      Radera
  6. En bok som passar såväl två- som fyrbenta skulle jag tro ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Originalet är från 1930. Många goda franska recept med vitlök, som då bara såldes på apotek här i landet.

      Radera
  7. Språket ändras så att man hänger inte med . På tal om hänga så om man pratar med någon instans på telefon så säger dom häng kvar! Jag brukar svara då i vad??.........SVAR:-.Det är tur att ingen ser mej när jag tränar . Det ser ut som om när barnen lärde sig att stå Fast flera storlekar större :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hänga kvar - så sas det i TV3 i början, när det skulle bli reklamavbrott. Vill jag minnas.

      Radera
  8. Tafsas på. Bra grammatisk form, ingen blir utpekad, så typiskt svenskt pk. Pk är för övrigt en förkortning och uttryck som jag är trött på.
    Och dom här tafsningarna (?) som skett på senare tid är ju omfattande om jag förstått det rätt, men dom har väl alltid förekommit, fast kanske inte så tydliga, jag vet inte. Förr fredade man sig, man satte sig i respekt helt enkelt, jag minns det från arbetsplatser, ingen hade vågat (jag lovar) göra den minsta antydan till tafs på mig, jag hade den framtoningen, mycket tydlig t o m. Jag törs inte skriva att det beror på den som det "tafsas" på, för då blir jag lynchad, men jag anser kanske det......till viss del.
    Nu vet jag inte om jag uttryckt mig så att det går att förstå, men i alla fall.
    Men det var väl egentligen inte detta utan språkbruket du retar dig på.
    Hmmmmm......
    Gillar receptet dock, man går ut och tager sig en gås, lätt som en plätt!!! Underbart!
    Ha det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att jag förstått. Med dig är så att man får hålla sig i skinnet. Annars.
      Jag har ju haft åsikter här på bloggen tidigare. Och nu var turen kommen till språkbruket. Allt ska nagelfaras.
      Med en sådan härlig bok kanske man ska börja fira Mårten Gås.

      Radera
  9. Ja du,det är knappast man hänger med,,många av dagens uttryck var ju inte uppfunna när jag gick ut 7:e klass,så uttrycket man lär så länge man lever stämmer verkligen..
    Ja vi har ju haft ett gäng mycket goda skrinnare,men för ganska länge sedan..Haé Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johnny Nilsson var To bedre än Kuppern. Varv efter varv. Det var tider det.

      Radera
  10. Bullens... Länge sen jag åt den korven, trots att den finns att köpa tvärs över gatan här :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Länge sedan för mig också. Men nu blev jag riktigt sugen. Hur mycket är klockan?

      Radera
  11. Säkert en väldigt användbar kokbok. Framgår det hur man öppnar en burk Bullens pilsnerkorv??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte pilsnerkorv finns representerad i boken ens. Borde funka med en korkskruv.

      Radera
  12. Nja, är det på skoj o man känner varandra kan det vara lite kul! Jag är väldigt sträng men väldigt glad!!!!
    Resten: exakt, precis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sträng men glad - fin kombination. Jag är arg och glad. Vet inte hur det går ihop.

      Radera
  13. Svenska språket har blivit tafsat på.
    Jag protesterar!!!

    Ruth i Virginia
    (som vill a pilsnerkorv)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Spanien finns Bullens att köpa, kanske i Virginia också.

      Radera
  14. Ja du ,går du efter det gåsreceptet ska det nog räcka till hela familjen - inklusive vovven!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag också. Men vi väntar till Mårtensafton i november.

      Radera
  15. Tillåt mig få 'småle' och sen brista ut i 'storflabb'.
    Varför blir du inte krönikör i någon passande tidning.
    Det är ju så mycket elände och konstigheter i världen så det räcker och bli över . . . .
    Jasså man kan fynda sådana bokstavskombinationer på loppis också - men 'bra att ha saker' måste man köpa
    'uti fall att', hi hi hi . . .
    En Bullens konserv är också bra att ha med sig på någon picknick, älskar Bullens korv kall.
    Tro nog att HjoHjo skulle sluka några i ett nafs,
    eller hur ? !
    Kramar till er/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett par burkar Bullens pilsnerkorv måste inköpas omgående. För nu är vi hungriga, Hjo-Hjo och jag. Krönikör, tja, man kanske skulle höra med Hjo tidning. Snälla krönikor.

      Radera
  16. Kan inte låta bli att skratta här. Det här inlägget var nämligen ett av dina bästa ever tycker jag. Det där med att hur "tafsa på" används idag har jag hittills inte tänkt på, men nu kommer jag troligen lägga märke till det jämt. Tack;-)

    Nu är inte jag en sådan som skulle rensa en gås, skölja ur och sedan torka den (oavsett storlek på gåsen), utan jag skulle gå till den lokala ICA. Men Bullens kokbok är en klassiker. Grattis till det fyndet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tror jag sagt mitt om tafsandet nu. Nog nu.
      Anka har jag ätit mycket i Frankrike, men aldrig gås. Kanske är det dags till hösten. Men jag köper den också på ICA.

      Radera
  17. Jag har sällan och aldrig blivit så besviken på något som när jag första gången blev bjuden på Bullens korv. Herregud, sladdriga skinnlösa stackare som simmar runt i en konservburk och smakar....nada! Trodde inte mina ögon, eller min gom. Sedan dess har jag inte kommit i närheten av en burk dylika...
    Men en gång köpte jag på loppis en mycket välrenommerad kocks bok om fiskbullar. Massor av recept på fiskbullar, men inte ett enda föll mig på läppen. Fy så jag är kräsen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om fiskbullar. Om man säger.

      Radera