måndag 27 februari 2017

En skuffelse

Skid-VM har varit en skuffelse, så här långt. Och lär så förbli. Kanske kan Charlotte Kalla knipa en silver- eller bronspeng på 10 km klassiskt, guldet är i alla händelser vikt åt Björgen. Som för övrigt inte skulle göra bort sig på herrarnas 15 km heller.

Efter dagens storstryk drar sig Bloggaren undan till huggkubben. Hugger fyra famnar ved och befriar sig från frustrationen. Nästan. Medan hustrun lagar räkomelett och föder barn vid spisen. Så är könsrollerna fördelade på Västergatan.

Sedan känns det bättre.

Åtminstone med skidåkningen. Angående kommunalt tilltänkta bagerier i Hjo är det värre. Kompletterande, inte konkurrerande, säger projektledare JB. Bloggaren är skeptisk. Vilket blir nästa projekt? En kompletterande bokhandel? Med kommunen i ryggen. Bullar och böcker har väl ingen dött av. Tja.

Och imorgon kliver Johan Olsson in i skid-VMhandlingarna. Det kan bli något – bara nu inte Björgen får för sig att ställa upp där också. 








32 kommentarer:

  1. Ja det verkar som dom vallat med Lappgubbens trögvalla,våra svenske...
    Lage,inte så vanligt,jag känner bara en,en hyvens kille,något år äldre än mig..Haé Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lappgubbens trögvalla för di svenske. Så är det. Punkt.

      Radera
  2. Jag tänker att många idrottsanhängare är besvikna enligt din skrivning om skuffelse. Jag har ingen aning, jag, jag som använder avstängningsknappen.
    Men räkomelett tackar jag inte nej till, den såg väldigt god ut. Allt gott, som sagt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt idrottsintresse är inte vad det har varit. Men skidåkning ligger mig fortfarande varmt om hjärtat.

      Radera
  3. Nej, någon större succé blev det tyvärr inte vilket känns lite tråkigt. Hoppas att räkomeletten kompenserade något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, och att hugga ved kan rekommenderas. Om man vill få olusten ur kroppen. Och annat otyg.

      Radera
  4. Heia Norge, i år også �� og heia Hjo's bakeri!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johan Olsson är vårt sista hopp. Inte morgon, Kalla, men i övermorgon. Kör så det ryker!

      Radera
  5. Skidåkning är inte min grej.
    S..Jag lyssnar också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast denna vinter i Skåne hade det varit möjligt att träna för Vasaloppet.

      Radera
  6. Den där räkomeletten såg fantastisk god ut! Men ingen bild på det nyfödda barnet? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kom så komplett oväntat att jag helt sonika glömde att plåta. Påminn mig gärna till nästa lilla epistel.

      Radera
  7. Här hemma är hushållsarbetet också uppdelat. Kent lagar mat och jag gör allting annat, städar, tvättar etc. etc. Ja, han klipper gräs också och gräver när det behövs förstås. Och byter däck på bilen.
    Jag slutade titta på skidtävlingar när jag skulle ut och åka skidor en dag och inte kom upp när jag föll utan att ta av mig skidorna...
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gräsklippningen är mitt område eftersom jag är bäst på att knycka igång motorn. Och köttbullarna steker jag också. Och går ut med hunden. Resten gör hustrun, inklusive barnafödandet.
      Fördelen med att se skidåkningen åå tv är att man slipper klättra i backarna själv.

      Radera
  8. Alltså - Jag känner att intresset för längdskidsporten för min del avtar. Det verkar vara så mycket strul. Dopningsproblematik, dålig balans ..... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att misstankarna om doping alltid kommer smygande. Och så dessa norska astmapatienter. Men jag ger mig inte så lätt. Heja Ch Kalla! Och Jo Olsson!

      Radera
  9. Har läst om Sveriges uteblivna framgångar på Aftonbadet och kollat in Stina Nilssonss mycket PK-kommentar på Sportspegeln. Personligen siktar jag på EM i damfotboll i Holland:-)

    Kommunalt tilltänkta bagerier??? Här konkurrerar bagerierna hejvilt - å det verkar gå väldigt bra för alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det står var och en fritt att starta bageri men med kommunala/statliga pengar i ryggen blir det ingen bra konkurrens. Helgalet, om du frågar mig.

      Radera
  10. Vi ska se Vasaloppet med långfrukost på söndag - det får räcka när det gäller skidor. Räkomeletter går däremot bra varje dag... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mysigt med långfrukost! Är det Ludde spm talar? I så fall skulle väl ett grisöra inte sitta ivägen.

      Radera
  11. ÅÅ du är ju för snodig du Bloggaren :-)
    När Johaugsaken dök upp tänkte jag att nu seglar nog svenskarna upp i topp om inte annat än för skadefröjdens skull - jag hade så fel :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid trampar man någon på tårna. Men skuffelsen gäller i första hand våra egna trögvallade åkare. Idag Kalla mot Björgen. Man kan ändå hålla en tumme.

      Radera
  12. Och här får vi inte se något av denna tilldragelse. Den asiatiska eurosportkanalen prioriterar sådana där mystiska saker som cykling i Dubai och maraton i Tokyo, förstår inte det... Snö kanske inte är högprioriterat ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cykling i Dubai kanske vore något. Fast cykelsporten är stämplad i pannan än mer än skidåkningen: dopad.

      Radera
  13. Vi sitter klistrade här nere framför svenskteven, idag blev livet litet lättare med silvret som Charlotte tog med bra marginal. Åt Björgen kan man göra inget. Hon sa att hon var så nervös att hon ville åka hem. Det tycker jag att hon ska göra, leka med sitt lilla barn och börja träna nästa generation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalla gjorde ett jättelopp. En björg kan inte en vanlig tjej vinna över. Dålig förlorare? Absolut.

      Radera
  14. Nu blev det ju silver för Kalla idag i alla fall. Hade en finsk arbetskamrat som ofta hävdade att för oss svenskar är det bara guld som räknas, vi måste alltid vara bäst, eller ingenting. Kan ligga något i det. Könsfördelningen ser likadan ut hos oss. Men inte hos mina vuxna barn. På gott och ont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag inte. Amerikanarna har hundra hånger större vinnarskallar än vi svenskar. Om vi bortser från Björn Borg. Han var tjurig så det förslog, hatade att förlora. Andra är nöjda när med en sjätteplats.
      Jag lagar gärna pannkaka, köttbullar och fisksoppa. Och slår mig på tummen i min icke existerande snickarbod.

      Radera
  15. Synd om de svenske men tyvärr trodde jag inte på vinst.
    Så skidtävlingarna lämnar jag till Rolf och själv gör jag precis som din fru, just nu. Blev sugen på räk-omelett när du visade bilden.
    Men lunchen fixade han, stekt lax och wokgrönsaker,
    det kallar jag smidigt och lätt.
    Hoppas du och HjoHjo gillar väderleksombyterna.

    Ha en fin vecka/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalla silver idag. Och imorgon kliver Johan Olsson in i handlingarna. Om du förstår vad jag menar. Lax är gott, särskilt gravad.
      Ha det gott!

      Radera
  16. Att hugga ved kan nog vara bra för att bli av med frustration. Jag visste inte ens att skid-VM var på gång. Amerikanska nyheter rapporterar tyvärr inte så mycket kring denna typ tävling.
    Det var inte dåligt att frun föder vid spisen. ;) Folk föder i bilar har jag läst eftersom de inte hinner fram till ett BB men det kanske går lika bra vid spisen. :)
    Den där räkomeletten såg mycket god ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Damernas stafett idag och stor medaljchans. Silver kanske. Här hemma har det blivit på modet att föda barn i bil. Sverige är allt ett bra land att bo i. Men bättre förr, åtminstone att föda barn i.

      Radera