söndag 24 september 2017

Fransk afton

Det är bara att erkänna, dagarna går och Bloggaren får ingen ordning på sin franska abstinens. Bäst då att ställa till med Fransk afton: sjunga Il venait d'avoir dix-huit ans* med Dalida och ta sig något litet glas rosé (fast rosén smakar så mycket mer i solen i Menton, vilket man får lära sig att leva med) i väntan på musslorna och pommesen. Då känns det genast lite bättre. Och på filmstudion på Västergatan får Jean-Paul Belmondo sitt stora underbara genombrott med Till sista andetaget.

- Åhh, en svart-vit rulle, säger Hjo-Hjo. Det var inte igår. Ascoolt! Nästan bättre än fyra gnagben.

Så att. Man reder sig.

Värre då med Sura blå, elda på. För att prata ishockey mitt i franska myset. Två smockor i rad och 0-11 i målskillnad. Bloggaren blir som nedstämd. Och undrar om det inte vore värt att bli frölundait på gamla dagar. Men Frölunda Indians är inte Sura Blue Hammers. 38 år i Göteborg hjälper inte. Så att.

I Scandinavium har Bloggaren aldrig sett ishockey, bara rock'n rollers. Och en nobelpristagare: Einstein, disguised as Robin Hood / With his memories in a trunk / Passed this way an hour ago / With his friend, a jealous monk.

Men nu tror Bloggaren att vi får ge oss. Innan inlägget blir spretigare än det redan är.


* Klippet på Il venait d'avoir dix-huit ans är från Mina Tannenbaum, en film som inte går att kringgå en fransk afton.


18 kommentarer:

  1. Spelar ingen roll om det är svart-vitt eller färg - franskan är lika underbar ändå. Håller helt med om att rosén smakar bättre i la douce France.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Franskan låter bra, särskilt när kvinnorna pratar. Har Bloggaren blivit feminist, eller är det tvärtom.

      Radera
  2. Ett glas med rosé är ju alltid gott, men jag hoppar gärna hockeyn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer. Eftersom mitt hemmalag verkar utan hopp.

      Radera
  3. Vi har sett flera svarta labbar med röda halsband på Djurgården i helgen! Hjo-Hjo borde komma på ett besök och träffa släktingar! På hundcaféet i närheten kan hussen få ett glas rosé också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Träffade en matte i veckan som påstod att Hjo-Hjo var den vackraste hund hon sett. Han är dock inte alltid så förtjust i pojk-labbar. Hundcafeet passar säkert både hund och husse.

      Radera
  4. Har ni funderat på att till och med flytta till Frankrike?
    Fransk afton kan ju vara trevligt det också. :)
    Svartvita filmer har sin charm de också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi nöjer oss med ett besök då och då. Möjligen överdriver jag den franska abstinensen något lite.

      Radera
  5. De få franska glosor jag kan och vetskapen om detta land är ringa om jag nu har fattat det rätt så att säga. Kan tänka att du tröttnar snart på att höra att jag gillar dina blogginlägg oerhört mkt. Je taime eller något liknande :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tröttnar aldrig på dina trevliga kommentarer. Det kan du lita på.

      Radera
  6. Kalla viner ska avnjutas på plats i värmen. Här i mitt blogghem gillas bara röda viner (och absolut inte kalla röda).
    Förstår att Frankrike hägrar. Jo, det är nåt visst, måste erkännas.
    Glad måndag på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En varm sommardag - eller kväll, kan jag faktiskt tänka mig ett glas kyld rött. Så det så.

      Radera
  7. Det verkar som om man måste besöka Frankrike. Trots att de Gaulle hävdade att det tedde sig omöjligt att styra ett land med 246 ostsorter.Men ost är ju gott till vin. Ibland. En hel vetenskap faktiskt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi dricker gärna rött till osten, vitt lär smaka bättre. Hur fransmännen gör vet jag icke. Inte lätt att hålla reda på vilket som passar till vilket.

      Radera
  8. Jag är ingen rödvinsfantast, men det slinker väl ner ibland...beroende på vilken druvsort det kommer från. Migränen kommer annars som ett brev på posten. Då är det tur att det finns vitt eller rosé.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så kul med rödvin då. Men. Som ett brev på posten idag betyder inte samma som igår. Så att.

      Radera
  9. En fransk afton när abstinensen sätter in låter som en vettig kur :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. Och nu är hösten här på allvar. Det blåser från Vättern så man blir som nedstämd. Tror jag har en burk konserverade anklår kvar och någon flaska bourgogne. Till tröst.

      Radera